Sposoby na poprawienie koncentracji

Chyba każdemu z nas zdarzyło się szukać kluczy czy portfela. Zapominamy często tych drobnych rzeczy, które z jednej strony nie mają większego znaczenia w naszym życiu, ale z drugiej strony nie da się bez nich normalnie funkcjonować. Bo czy da się pojechać samochodem bez kluczy? Wiele osób takie sytuacje tłumaczy słabą pamięcią, co niestety nie do końca jest prawdą. Problem częściej leży w problemach z koncentracją.

Mówi się o niektórych osobach, że mają podzielną uwagę. Potrafią robić wiele rzeczy jednocześnie. Prawda jest jednak taka, że takie osoby wykonują te wszystkie czynności automatycznie, bez skupiania się na nich. Nie zmuszają wówczas swojego mózgu do wysiłku. Po prostu machinalnie wykonują znaną sobie już rzecz. Gdyby taka osobę zapytać, co robiła 5 minut temu, mogłaby mieć problem z odpowiedzią. Z drugiej strony należy także przyznać, że istnieją osoby zupełnie pozbawione tej podzielnej uwagi. Dla nich niemożliwe jest wykonywanie kilku rzeczy jednocześnie i to prawidłowo. Z czego wynikają takie różnice? Po prostu część z nas ma naturalne predyspozycje do koncentracji. Na niektórych dystraktory, czyli rozpraszające elementy otoczenia działają bardzo mocno, a na niektórych nie mają praktycznie żadnego wpływu.

Do dystraktorów możemy zaliczyć przede wszystkim wszelkie hałasy. Niektórym przeszkadza bardzo głośna muzyka, a niektórym rozmowy sąsiadów zza ściany. Takim dystraktorem dla niektórych jest także bałagan. Aby móc się skupić, wystarczy wówczas posprzątać wokół swojego miejsca pracy. Warto także usunąć wszelkie zbędne przedmioty z biurka. W skupieniu się może przeszkadzać także głód, a także wiele innych indywidulanych czynników. Jeśli wiemy, co nas rozprasza najbardziej, powinniśmy po prostu usunąć te elementy w miarę możliwości ze swojego otoczenia.

Ogromne znaczenie w zdolności do koncentracji jest także stan naszego ciała i umysłu. Trudno się będzie nam skupić, jeśli będziemy niewyspani i zestresowani. Powinniśmy zatem dbać o jak najbardziej komfortowy sen. Tylko dzięki 7-8 godzinom zdrowego snu nasz mózg będzie mógł działać w ciągu dnia na najwyższych obrotach.

Niemałe znaczenie dla naszej koncentracji maja także wszelkie stresujące sytuacje. Każdy z nas ma jakieś trudne problemy w codziennym życiu. Niektóre z nich da się wyeliminować, innych niestety nie. Aby zapomnieć o problemach choćby na chwilę, warto zapoznać się z przeróżnymi technikami relaksacyjnymi, dzięki którymi odprężymy się, a nasza praca stanie się bardziej efektywna.

Ogromną rolę w sprawności naszego umysłu ma także nasza dieta. To, jak się odżywiamy odbija się na wszelkich sferach naszego życia, w tym na stan naszego umysłu. Codzienna dieta powinna być zatem bogata przede wszystkim w kwasy tłuszczowe omega-3. Najwięcej ich znajdziemy w rybach, a zwłaszcza tych tłustych, jak makrela czy łosoś oraz w olejach. Ponadto o wiele sprawniej działa mózg dotleniony, a za transport tlenu do mózgu odpowiada żelazo. Znajdziemy je szczególnie w wątróbce, ale także w czerwonym mięsie czy roślinach strączkowych. Jednocześnie musimy pamiętać o codziennej dawce witaminy C, która zwiększa wchłanianie żelaza.

Makroelementem, bez którego nasz umysł nie mógłby działać sprawnie jest także magnez. Do produktów bogatych w ten składnik zaliczamy kakao, a zatem i czarną czekoladę, migdały i orzechy. Oprócz magnezu ważną rolę odgrywają również potas i witamina B12.

W codziennej diecie powinniśmy mieć produkty bogate w wyżej wymienione składniki. Wbrew pozorom jest to dość proste. W ramach przekąsek możemy jeść nasiona słonecznika, pestki dyni lub orzechy. Do sałatek warto używać niezwykle zdrowego oleju lnianego. Przynajmniej raz w tygodniu warto jeść natomiast tłustą rybę, taka jak makrela czy łosoś.

Aby usprawnić działanie swojego mózgu, można także wykonywać specjalne ćwiczenia. W tym wypadku nie musimy spędzać długich godzin na siłowni. Wystarczy kwadrans dziennie, aby nasza praca stała się bardziej efektywna.

Ćw. 1. Do prawej i lewej dłoni weź długopisy w różnych kolorach. Jednocześnie obiema rękoma rysuj figury geometryczne i cyfry. Nie będzie to łatwe, ale warto spróbować. To ćwiczenie pozwala na zaktywizowanie obu półkul mózgowych.

Ćw. 2. W myślach policz od 1 do 100. Następnie policz od 100 do 1 przeskakując co 3 liczby.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.