Sposoby na obniżenie poziomu cholesterolu

W obecnych czasach coraz więcej się mówi o postępującym tyciu społeczeństwa i w tym kontekście także o konieczności kontrolowania poziomu cholesterolu.

Cholesterol to naturalny związek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu i produkowany w naszej wątrobie. Pełni wiele bardzo ważnych funkcji, takich jak synteza witaminy D3, budowa błon komórkowych i wiele innych. Nie da się bez niego zatem normalnie żyć. Dlaczego zatem tak często słyszymy o nim w tym złym kontekście?

Złym cholesterolem nazywany jest LDL, czyli frakcja lipoproteinowa o niskiej gęstości, która transportuje cholesterol z wątroby do komórek naszego organizmu. Jeśli LDL jest za dużo, to w trakcie tego transportu odkłada się on na ścianach naczyń krwionośnych. W ten sposób powstają złogi, które często nazywane są blaszkami miażdżycowymi. Zwężenie tętnic z kolei doprowadza do licznych chorób serca.

Zbyt wysoki poziom cholesterolu przede wszystkim może spowodować rozwój miażdżycy oraz doprowadzić do zawału serca. To straszne konsekwencje, których jednak wbrew pozorom bardzo łatwo jest uniknąć. Wystarczy jedynie albo aż- radykalna zmiana trybu życia.

Jest kilka czynników, które negatywnie wpływają na poziom „złego” cholesterolu:

  • dieta,

  • nadwaga,

  • palenie papierosów,

  • przewlekły stres,

  • znikoma aktywność fizyczna lub jej brak,

  • genetyka.

Jeśli ktoś z naszych bliskich leczył się na choroby serca, był otyły, miał nadciśnienie, powinniśmy szczególnie dużą uwagę poświęcać okresowym badaniom oraz prowadzeniu zdrowego trybu życia.

O tym, że palenie papierosów jest niezdrowe, wiemy wszyscy. Z reguły jednak więcej mówi się o ryzyku zachorowania na raka płuc, a mniej o pozostałych tego konsekwencjach. Tymczasem nałogowe palenie papierosów nie tylko podwyższa poziom LDL, ale ponadto zmniejsza poziom tego „dobrego” cholesterolu. Rzucenie palenia nie jest w ogóle łatwe. Jest to jednak ciężkie uzależnienie. Warto jednak skorzystać ze wszelkich dostępnych środków, aby odzyskać stracone zdrowie. Są tabletki, plastry, nawet hipnoza.

Aktywność fizyczna jest zawsze dobra i zdrowa. Dzięki niej dłużej będziemy sprawni. Chroni nas także przed otyłością, a to właśnie nadprogramowe kilogramy zwiększają ryzyko chorób serca. Nie chodzi tutaj o jakieś sporty wyczynowe. Wystarczy pół godziny ruchu dziennie (biegania, jazdy na rowerze), aby utrzymać ciało w formie i znacznie zmniejszyć poziom złego cholesterolu. Ważne jest także, aby zmienić swój tryb życia na mniej siedzący. Należy wykształcić zdrowe nawyki, takie jak choćby zamiana samochodu na rower, jeśli jest to tylko możliwe.

Najtrudniejsza dla wielu osób może być zmiana diety. Wiąże się to często z bardzo radykalną zmianą wieloletnich przyzwyczajeń, z wyrzeczeniami, z pozbawieniem się wielu przyjemności. Krótko mówiąc, należy usunąć z diety produkty, które podwyższają poziom złego cholesterolu. Należą przede wszystkim do nich produkty pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza czerwone mięso.

Produktami zakazanymi bądź też znacznie ograniczonymi powinny zatem być:

  • żółtko jaja kurzego,

  • podroby, czyli wątróbka, żołądki, serca- problem z nimi polega na tym, że są one bardzo wartościowe w substancje odżywcze, jak choćby żelazo w wątróbce. Osoby z podwyższonym cholesterolem powinny jednak je całkowicie wyeliminować z diety, nie zapominając jednocześnie o konieczności uzupełniania poziomu tych składników,

  • tłuszcze pochodzenia zwierzęcego: smalec, masło, śmietana, pełnotłuste mleko,

  • tłuste wędliny, pasztety, boczek,

  • sery żółte.

Mięso, nabiał to podstawa naszej diety. Co zatem jeść, jeśli tego nie wolno? Tak naprawdę bardzo dużo. Do tego można pokusić się o stwierdzenie, że dopiero taka lekkostrawna i zdrowa dieta jest smaczna- nawet jeśli nie ma w niej ukochanego schabowego czy boczku.

Czerwone mięso należy zastąpić drobiem. Podstawą takiej diety powinny być natomiast ryby. Ryby morskie są bogate w kwasy omega-3, które mają ogólnie niezwykle pozytywny wpływ na nasz cały organizm. Powinno się postawić oczywiście na oleje roślinne zamiast zwierzęcych. Rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek- powinny być stosowane i na zimno, i na gorąco. Bardzo ważnym składnikiem na takiej diecie są także orzechy z uwagi na ich dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6.

Nie można zapominać o owocach i warzywach. Osoby walczące ze zbyt wysokim poziomem złego cholesterolu powinny mieć dietę kolorową, soczystą i pachnącą. Mają one mnóstwo witamin, składników mineralnych, ważnych dla naszego organizmu przeciwutleniaczy. Są bogate ponadto w bardzo ważny przecież błonnik, który uważa się za bardzo skuteczny środek do obniżania poziomu LDL.

Warto także znacznie ograniczyć cukier i słodycze. Na ich miejscu powinny pojawić się natomiast owoce oraz węglowodany złożone. To pozwoli uniknąć nadwadze.

Źródłem białka na takiej diecie powinny być natomiast chude mięsa, w szczególności drób i cielęcina.

Bardzo ważnym sojusznikiem w walce ze złym cholesterolem jest zielona herbata. Zawiera ona flawonoidy, a w szczególności kwercetynę, która ma działanie przeciwmiażdżycowe.

Zwiększony poziom cholesterolu może mieć bardzo przykre, a wręcz niebezpieczne konsekwencje dla naszego życia. Z tego właśnie względu tak ważne jest wprowadzenie niezbędnych zmian w trybie życia. Proces ten może być trudny, pełen wyrzeczeń, ale na pewno konieczny, aby móc cieszyć się długim życiem z najbliższymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.