Niezwykła moc przeciwutleniaczy

Utlenianie to niezwykle istotny proces, bez którego nie byłoby życia. Jednak w trakcie utleniania w naszym organizmie powstają szkodliwe dla nas związki, jakimi są wolne rodniki. W kilka sekund potrafią one wchodzić w interakcje z błonami komórkowymi, uszkadzać je. Za eliminacje wolnych rodników odpowiedzialne są natomiast przeciwutleniacze.

Przeciwutleniacze zwane są także antyoksydantami lub antyutleniaczami. Od wielu lat naukowcy i lekarze coraz częściej zwracają uwagę na konieczność uzupełniania ich poziomu. W zdrowym organizmie poziom ich jest na tyle odpowiedni, że potrafią same usuwać wszelkie szkodliwe wolne rodniki. W obecnych realiach jednak jest wiele czynników, które znacznie zmniejszają poziom przeciwutleniaczy. Zaliczamy do nich stres, zanieczyszczone środowisko, zła dieta oraz wysoko przetworzone produkty. Najprostszym sposobem na uniknięcie spadku antyutleniaczy byłoby unikanie tych właśnie czynników, jednak wszyscy wiemy doskonale, że nie jest to takie proste. Zostaje zatem regularne ich uzupełnianie. Pod słowem „regularne” rozumiemy codzienne i stałe, i tylko takie. A uzupełnienie poziomu antyoksydantów wcale nie jest takie trudne, bo znajdują się one przede wszystkim w surowych owocach i warzywach.

Do najsilniejszych antyoksydantów zaliczamy:

  1. Witaminę C– czyli kwas askorbinowy. Tak jak w każdym przypadku, najlepsze będzie przyjmowanie jej w pożywieniu, a nie pod postacią suplementów diety. Jest ona jednym z najlepszych przeciwutleniaczy stosowanych w profilaktyce antynowotworowej. Znajdziemy ją w owocach cytrusowych, natce pietruszki, czarnej porzeczce, papryce, zielonych warzywach liściastych. Możemy ja przyjmować w postaci surowych owoców czy warzyw, jak i w postaci syropów i soków, np. z owoców czarnego bzu.

  2. Witamina E– ja z kolei znajdziemy w wielu olejach roślinnych i orzechach, które powinny być podstawą każdej zdrowej diety. Nie eliminuje wolnych rodników, za zapobiega ich powstawaniu.

  3. Likopen– mało znany, a niezwykle zdrowy związek, który chroni nas przed szeregiem chorób, do których przede wszystkim zaliczymy liczne nowotwory: płuc, wątroby, rakiem trzustki czy piersi. Likopen znajdziemy w pomidorach, a w szczególności w produktach wynikających z ich przetworzenia. To swego rodzaju ewenement, ponieważ im bardziej przetworzony produkt, tym większa jest w nim zawartość likopenu. Zatem o wiele więcej tej dobroczynnej substancji będzie w keczupie niż w samym pomidorze. Niemniej należy zwracać uwagę także na cały skład takiego keczupu czy koncentratu, aby uniknąć innych szkodliwych substancji, jak np. cukru.

  4. Beta-karoten– po spożyciu ulega on przekształceniu w witaminę A. Najbardziej znaną funkcją beta-karoteny jest ochrona przed szkodliwymi promieniami UV. Warto jednak pamiętać, że jest to kolejny niezwykle istotny antyoksydant, który uchroni nas przed przeróżnymi chorobami. Znajdziemy go w marchewce, dyni, szparagach, pomidorach, czerwonej papryce i wielu innych produktach.

  5. Selen– według badań 200 mikrogram selenu dziennie skutecznie uchroni nas przed nowotworami. Wyłapuje wolne rodniki, chroni błony komórkowe przed ich szkodliwym działaniem. Jest pomocny w czasie terapii onkologicznych. Zwiększa odporność. Selen znajdziemy w bardzo dużej ilości w orzechach brazylijskich, tuńczyku, nasionach słonecznika, kiełkach pszenicy, rybach i owocach morza.

  6. Cynk– podobnie jak selen to pierwiastek śladowy. Najwięcej znajdziemy go w ziarnach i orzechach. Odgrywa niezwykle istotną rolę w procesach odpornościowych.

    Przeciwutleniacze cieszą się ostatnimi laty bardzo dużym zainteresowaniem wśród naukowców. Największy nacisk kładzie się na to, że zapobiegają nowotworom. Stosowane są nie tylko w profilaktyce, ale również w czasie leczenia. Lekarze zalecają, aby osoby chore w czasie kuracji, czy to chemioterapii, czy radioterapii przyjmowały codziennie 400 g warzyw i owoców bogatych w przeciwutleniacze. Będą to w szczególności warzywa i owoce pomarańczowe, czerwone i zielone.

    Antyoksydanty jednak są ważne nie tylko ze względu na nowotwory. Zapobiegają procesom starzenia. Poprawiają nie tylko stan wewnętrzny naszego organizmu, ale również wyraźnie wpływają na stan naszej skóry. Kobiety próbujące zapobiegnąć procesom starzenia w pierwszej kolejności powinny zadbać o wysoki poziom antyutleniaczy w swojej diecie, a następnie w składzie swoich kosmetyków przeciwzmarszczkowych. Ponadto przeciwutleniacze zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowych, zapaleniu wątroby czy cukrzycy.

    Tyle korzyści możemy otrzymać stosunkowo łatwo. Wystarczy zadbać, aby w naszej codziennej diecie znalazło się kilka surowych owoców i warzyw, kilka łyżek zdrowych olejów roślinnych i garść orzechów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.