Królowa kasz, czyli jaglanka- jakie są jej zalety?

Jaglanka uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz. Nie jest niestety zbyt często spotykana na polskich stołach. A szkoda, bo to naprawdę godny uwagi produkt.

Kasza jaglanka to nic innego jak łuskane ziarenka prosa. Znana jest od tysięcy lat. Proso spożywane było już w neolicie!

Kasza jaglana nie zawiera glutenu. Może być więc spożywana przez osoby chore na celiakię, z nietolerancją glutenu. Polecana jest także alergikom oraz dzieciom.

Produkt ten ma bardzo mało skrobi. Jest natomiast bogaty w łatwo przyswajalne białko, miedź oraz witaminy z grupy B, a zwłaszcza B1, B2 i B6. Kasza jaglana posiada także bardzo dużo witaminy E oraz lecytyny. Dzięki temu ma bardzo korzystny wpływ na koncentrację i pamięć. Powinna być spożywana w trakcie sesji, matury, czy okresu wzmożonego wysiłku umysłowego.

Należy do kasz zasadotwórczych. Dzięki temu przywraca równowagę kwasowo-zasadową. Pomaga także w walce ze zgagą, ponieważ neutralizuje kwasy żołądkowe.

Jest produktem lekkostrawnym.

Wykazuje działanie antywirusowe.

Kasza jaglana jest bardzo bogata w krzem, dzięki czemu ma dobry wpływ na układ kostny, a także na stan skóry, włosów i paznokci.

Lecytyna nie tylko poprawia pamięć, ale także reguluje poziom cholesterolu.

Kasza jaglana ma właściwości wysuszające. Jest bardzo pomocna w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych. Usuwa nadmiar wilgoci, a zatem śluzu, który gromadzi się przy takich infekcjach. Uważa się, że stosowanie przez 6-7 dni właśnie kaszy jaglanej może nas skutecznie wyleczyć z infekcji i zastąpić antybiotyki.

Jaglanka jest ponadto bogata w antyoksydanty, które odpowiadają za zapobieganie nowotworom.

Co więcej, kasza jaglana ma działanie oczyszczające. Po świątecznym przejedzeniu polecana jest nawet krótka dieta oczyszczająca opierająca się w głównej mierze właśnie o ten produkt.

Warto właśnie tą kaszą zastąpić ziemniaki czy makarony z białej mąki. Na pewno wyjdzie nam to na zdrowie.

Kasza jaglana to idealny produkt na śniadanie. Jest kaloryczna, ale i lekkostrawna. W połączeniu z odpowiednimi dodatkami nasyci i da wiele energii na cały dzień.

Jaglankę można rozgotować na kleik i taki podawać osobom po operacjach. Jest to polecane przez wiele osób, ponieważ znacznie przyspiesza proces regeneracji.

Jak każda kasza, tak również ta jest dosyć kaloryczna. Być może z tego właśnie względu jest wciąż tak mało popularna. W 100 gramach kaszy jest nawet 350 kcal, a więc całkiem sporo. Warto jednak pamiętać, że są to bardzo bogate w substancje odżywcze kalorie. Ponadto zawarty w jaglance krzem pozytywnie wpływa na przemianę materii.

Kasza jaglana to produkt uniwersalny, który świetnie sprawdza się zarówno w potrawach na słono, jak i na słodko. Z tej kaszy można zrobić praktycznie wszystko:

  • ciasteczka,

  • wegańskie burgery,

  • ciasta,

  • pulpety,

  • budyń,

  • pasztet,

  • zupa,

  • farsz do nadziewanych warzyw,

  • owsiankę”

  • i całą masę innych potraw, na których przepisy można znaleźć na wielu stronach i blogach.

One Response to Królowa kasz, czyli jaglanka- jakie są jej zalety?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.