Kolorowy świat warzyw i owoców

Wszyscy wiemy, że warzywa i owoce są niesamowicie zdrowe i bogate w mnóstwo wartości odżywczych. Nie wszyscy jednak wiedzą, że ich kolor także ma ogromne znaczenie.

fot.fotos593.com

fot.fotos593.com


Warzywa i owoce czerwone: pomidor, papryka, rzodkiewka, burak, wiśnie, truskawki, czerwona kapusta, jabłka.
Na uwagę zasługuje na pewno ich antystarzeniowe działanie, które zawdzięczają zawartemu w nich likopenowi. Najwięcej jest go w pomidorach i to tych jak najbardziej przetworzonych. Czerwone owoce i warzywa maja bardzo pozytywny wpływ na nasz układ krwionośny. Usprawniają jego pracę, zwalczają tzw. zły cholesterol. Ponadto czerwone warzywa zawierają bardzo dużo potasu, dzięki któremu nasze serce może działać prawidłowo. Co więcej, czerwone warzywa i owoce poprawiają nasz humor, dodają więcej energii. Są także bogate w antyoksydanty. Przypisuje się im działanie antynowotworowe.

fot.www.popsugar.com

fot.www.popsugar.com

Warzywa i owoce żółte i pomarańczowe: papryka, dynia, marchew, kukurydza, brzoskwinie, pomarańcze, morele, cytryny, ananas. Ich wspólnym mianownikiem jest przede wszystkim obecność karoteidów. Jak wszyscy wiemy, beta-karoten zapewnia piękny wygląd naszej skóry i paznokci, chroni nas przed szkodliwymi skutkami promieni słonecznych, a także ma bardzo korzystne działanie na wzrok. Nasz organizm nie potrafi samemu wytwarzać karoteidów, dlatego musimy je po prostu jeść. W pomarańczowych i żółtych owocach i warzywach znajdziemy ich bardzo dużo. Co więcej, substancje te mają działanie antynowotworowe, a także przeciwstarzeniowe. W tej grupie znajdziemy także bogactwo witaminy A i C.

fot.transformfxfitness.com

fot.transformfxfitness.com

Warzywa i owoce zielone: szpinak, sałata, ogórki, pietruszka, brokuły, winogrona, kiwi, szparagi, brukselka. Ta grupa z kolei jest bogata oczywiście w chlorofil. Do życia potrzebują go nie tylko rośliny, ale i my sami. Pomaga on nam w lepszym trawieniu i bardzo korzystnie wpływa na prace jelit. Poza tym rośliny zielone bogate są także w kwas foliowy, który jest niezbędny szczególnie dla kobiet w ciąży. Kolejnym ważnym składnikiem zielonej grupy jest błonnik, który jest szczególnie doceniany przez osoby na diecie odchudzającej. Błonnik powoduje uczucie sytości, dlatego pomaga w walce z podjadaniem. Liściaste warzywa, a zatem kapusta czy sałata zawierają także luteinę, która przeciwdziała chorobom siatkówki oka. Zielone warzywa- kapusta, brukselka- maja działanie przeciwnowotworowe.

fot.www.pakedo.com

fot.www.pakedo.com

Warzywa i owoce białe: kalafior, czosnek, cebula, pieczarki,pietruszka, chrzan. Ta grupa z kolei kojarzy się przede wszystkim z walką z przeziębieniami i infekcjami. Warzywa z tej grupy mają działanie przeciwzapalne, antybakteryjne i przeciwwirusowe. Swoje zbawienne działanie zawdzięczają zawartymi w nich związkami siarki. Białe warzywa podnoszą naszą odporność, ale także regulują ciśnienie krwi.

fot.imgarcade.com

fot.imgarcade.com

Warzywa i owoce niebieskie, czarne, fioletowe: bakłażan, porzeczka, jagody, borówki, jeżyny, aronie, ciemne winogrona. Są one bogate w antocyjany, które wykazują działanie przeciwnowotworowe. Ponadto poprawiają wzrok, a także kondycję skóry. Antocyjanina to ponadto przeciwutleniacz, który hamuje proces starzenia , a także ma bardzo korzystny wpływ na układ moczowy. W przypadku problemów z pęcherzem warto sięgnąć po ciemne warzywa i owoce. Niebieskie i fioletowe owoce odgrywają bardzo dużą rolę w widzeniu po zmroku, dlatego warto je włączyć do codziennej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.