Jak dieta może pomóc w walce z migrenami?

Migrena to niebywale przykra przypadłość, której znaczenie i dokuczliwość potrafią zrozumieć tylko osoby na nią cierpiące. To bardzo silny ból głowy, jednostronny, trwający od kilku do nawet 72 godzin. Przebieg, przyczyny i objawy migreny są bardzo indywidualne. U każdego wyglądać ona zupełnie inaczej.

W przypadku wielu osób migreny wiążą się ze światłowstrętem, ogromnymi nudnościami, wymiotami, nawet problemami ze wzrokiem. Bardzo często wszystkie te objawy razem wzięte w połączeniu z ogromnym bólem potrafią skutecznie wykluczyć z życia codziennego. Niemożliwe staje się wstanie z łóżka, a co dopiero wyjście do pracy. Najprostszym rozwiązaniem wydają się tabletki przeciwbólowe, lecz i te nie zawsze działają. Konieczne jest w każdym wypadku obserwowanie zwyczajów, stylu życia. Wiele osób decyduje się na prowadzenia kalendarzyka, w którym głównie zapisują, co jedli danego dnia o każdej porze, a także wiele innych rzeczy. Takie wnikliwe obserwacje mogą bowiem pokazać, że za migrenę odpowiada jakaś grupa lub jeden konkretny czynnik, np. stres, czerwone wino, czekolada, za mała ilość snu oraz wiele innych.

Według lekarzy bardzo często migrena wynika z błędów w codziennym odżywianiu się lub też ze spożywania konkretnych pokarmów. Z drugiej strony ponadto wielu osobom właśnie radykalna zmiana nawyków żywieniowych pomogła w pozbyciu się raz na zawsze tego problemu. Nie da się zatem ukryć, że właśnie dieta może w dużej mierze wpływać na częstotliwość i intensywność migren.

Za ataki migreny może odpowiadać przede wszystkim głód. W dużej mierze wynika to z obecnego stylu życia. Praca, pośpiech… Wiele osób zaniedbuje najważniejszy posiłek w ciągu dnia, czyli śniadanie. Późno jemy obiady, czasem połączone z kolacją. Aby zapobiec migrenom, należy pamiętać o regularnych posiłkach. Pięć lekkostrawnych posiłków dziennie będzie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem. Warto mieć przy sobie jakąś zdrową przekąskę. Może to być owoc, ciastka zbożowe. Nie można jednak doprowadzić do wielogodzinnego głodu.

Migrenę powodują także sztuczne dodatki do żywności, których niestety jest teraz bardzo wiele w różnego rodzaju produktach.

  1. Glutaminian sodu. To konserwant, który przede wszystkim można znaleźć w żywności paczkowanej. Znajdziemy go w słonych przekąskach, kostkach bulionowych, daniach z restauracji chińskich, praktycznie wszystkich produktach sproszkowanych.

  2. Aspartam. To słodzik, który bardzo często można znaleźć w produktach gazowanych, słodkich napojach, gumach do żucia.

  3. Azotany (E249 i E250) oraz azotyny (E252 i E251). Znajdziemy je przede wszystkim w produktach mięsnych, w konserwach, paczkowanych wędlinach i mięsach. Azotany i azotyny występują także w chlebie i przetworach mlecznych. Nadmiar tych substancji w diecie powoduje przemianę hemoglobiny w methemoglobinę, co w konsekwencji może prowadzić do niedotlenienia organizmu, co z kolei jest jedną z przyczyn migrenowych bólów głowy.

Oprócz substancji chemicznych, których oczywiście wszyscy powinniśmy się wystrzegać, nie tylko osoby cierpiące na migrenę, w przypadku tej dolegliwości należy zwrócić także uwagę na następujące związki:

  1. Aminy. Do nich zaliczamy:

    tyraminę. Jej spożycie może powodować wzrost ciśnienia, w konsekwencji gwałtowne kurczenie się i rozszerzanie naczyń krwionośnych. To właśnie prowadzi do migrenowego bólu głowy. Tyramina występuje w następujących produktach:

    – jogurty, maślanka, śmietana,

    – pieczywo z bakaliami,

    – ryby marynowane i wędzone, mięso czerwone, anchois, salami, kiełbasy,

    – kiszona kapusta, bób, chili, pomidory,

    – bardzo mocno dojrzałe banany, awokado, ananasy, owoce cytrusowe, figi, rodzynki,

    – kolorowe napoje alkoholowe, wódka,

    – cola, kawa, herbata,

    – czekolada, sos sojowy.

    fenyloalaninę. Występuje w czekoladzie, kakao i orzechach.,

    histaminę. Występuje w następujących produktach:

    – maślanka, zsiadłe mleko, kwaśna śmietana, sery pleśniowe,

    – mąka, pieczywo na zakwasie, drożdże i produkty na drożdżach,

    – konserwy rybne, ryby wędzone i marynowane,

    – mięso czerwone, wysokoprzetworzone produkty mięsne, podroby, konserwy, kiełbasa biała i sucha,

    – kapusta kiszona, warzywa konserwowe, szpinak, bób, groch, wszystkie warzywa strączkowe,

    – owoce cytrusowe, awokado, rodzynki, figi, jagody, truskawki, maliny,

    – wino, piwo i szampan,

    – kawa, herbata, kakao, cola,

    – ocet i wszystkie produkty zawierające go (majonez, sosy do sałatek).

  2. Kofeina. Z nią z kolei bywa różnie. U niektórych osób do migreny doprowadza jej nadmiar, a okazuje się, że u innych niedobór. Kofeinę znajdziemy oczywiście w kawie, herbacie, czekoladzie i kakao.

Nie jest oczywiście i na szczęście tak, że należy konsekwentnie omijać wszystkie produkty wymienione wyżej, bo dieta musiałaby się składać chyba z samej wody i jabłek. Wyżej wymienione produkty mogą powodować migreny lub je nasilać. Ponieważ jednak migrenowe bóle głowy są kwestią bardzo indywidualną, to u każdego przyczyna może być inna. To, co innym będzie szkodziło, innym może pomagać. Dlatego właśnie zaleca się prowadzenie kalendarzyka i zapisywanie w nim szczegółowo każdego posiłku. Może się okazać po jakimś czasie, że np. migreny przychodziły dobę po zjedzeniu pizzy lub dania z chińskiej restauracji.

Dietetycy i lekarze zalecają osobom cierpiącym na migreny spożywanie 5 lekkostrawnych posiłków dziennie. Są produkty bezpieczne, które można jeść bez obaw. Będzie to chude mięso z kurczaka czy indyka, kasze, makarony, jaja. Z warzyw szczególnie polecana jest marchew, pietruszka i ziemniaki. Do smażenia warto używać oliwy z oliwek. Nie wolno także zapominać o uzupełnieniu płynów. Tu najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście niegazowana woda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.