Dlaczego powinniśmy codziennie jeść orzechy?

Orzechy to jeden z najzdrowszych produktów na świecie, który powinniśmy jeść praktycznie codziennie. Ma mnóstwo zalet, a właściwie tylko jedną wadę, jaką jest ich wysoka kaloryczność. Z tego właśnie względu dietetyce zalecają, aby jeść codziennie nie więcej niż 30 gramów obojętnie jakich orzechów. Nie wpłynie to w żaden sposób negatywnie na naszą wagę, a będzie miało bardzo korzystne oddziaływanie na cały nasz organizm.

Orzechy zawierają bardzo dużo tłuszczów, ale tych zdrowych, pełnych kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych. To one właśnie wykazują tak zbawienny wpływ na nasz organizm. Obniżają bowiem poziom złego cholesterolu. Regularne spożywanie orzechów znacznie obniża zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn ryzyko wystąpienia udaru mózgu i zawału serca.

Praktycznie każdy rodzaj orzechów to prawdziwa bomba witamin i wszelakich składników odżywczych. Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę E, która jest przeciwutleniaczem, kas foliowy, mnóstwo magnezu oraz wiele innych.

Według naukowców orzechy znacznie obniżają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Wiele się mówi także o tym, że przeciwdziałają występowaniu niektórych nowotworów, zwłaszcza raka płuc czy jelita grubego u kobiet.

Orzechy ponadto to prawdziwe paliwo dla naszego mózgu. Poprawiają koncentrację i pamięć. Dzięki nim będzie nie tylko mądrzejsi, ale również piękniejsi. Stała obecność orzechów w naszej diecie znacznie poprawi stan skóry, włosów i paznokci.

Jest wiele gatunków orzechów, a każdy z nich posiada szereg czasem wspólnych, a czasem znacznie różniących się od siebie cech. Wszystkie bez wątpienia są godne uwagi.

  1. Orzechy brazylijskie. Są to tak naprawdę nasiona drzewa zwanego orzesznicą wyniosłą. Pochodzą z dorzecza Amazonki. Posiadają wiele zdrowych kwasów tłuszczowych nienasyconych oraz przeciwutleniaczy, ale tym, co je najbardziej wyróżnia, jest bardzo duży poziom selenu, którego ciężko znaleźć w takiej ilości w jakimkolwiek innym produkcie. Pierwiastek ten wzmacnia nasz układ odpornościowy oraz ma zbawienny wpływ na serce. Orzechy brazylijskie oprócz rzadkiego selenu posiadają również mnóstwo witamin B1i E, magnezu, miedzi, fosforu, potasu oraz cynku. Mają bardzo korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy, krążenia, skórę, a także budowę kości i zębów.

  2. Pekan. Orzechy te pochodzą z Ameryki Północnej. Mają tak dużą zawartość antyoksydantów, że zaleca się stosowanie ich w profilaktyce przeciwnowotworowej. Usprawniają ponadto pracę serca i całego układu krążenia. Mają bardzo dużo tłuszczu, bo aż 70 proc, ale na szczęście 90 procent z nich to zdrowe tłuszcze nienasycone. Orzechy pekan w porównaniu do innych produktów wyróżniają się ponadto bardzo dużą zawartością witaminy B1 oraz cynku.

  3. Orzechy makadamia. Są one najbardziej kaloryczne ze wszystkich ze względu na bardzo dużą zawartość tłuszczu. W 100 gramach orzechów jest aż 740 kalorii. Z drugiej strony są to kalorie niebywale cenne. Jak wszystkie inne orzechy, również i te znacząco obniżają poziom złego cholesterolu LDL we krwi. Są bardzo bogatym źródłem witamin z grupy B, E i A, a także składników odżywczych takich jak wapń, żelazo, fosfor i potas. Orzechy te ze względu na stosunkowo dużą zawartość żelaza zapobiegają niedokrwistości. Mają także działanie antynowotworowe.

  4. Orzechy ziemne. Te z kolei są bardzo popularne i na pewno o wiele bardziej powszechne niż powyższe rodzaje. Orzechy ziemne to bardzo bogate źródło białka, dlatego szczególnie polecane są osobom na diecie roślinnej. Mają także bardzo dużo niacyny, czyli B3. Co więcej, składają się z bardzo silnych przeciwutleniaczy. Orzechy ziemne mają zbawienny wpływ na układ nerwowy. Polecane są szczególnie osobom narażonym na intensywny stres i przemęczenie. Ponadto obniżają nie tylko poziom złego cholesterolu, ale również poziom cukru we krwi, dlatego polecane są cukrzykom.

  5. Orzechy włoskie. Powszechnie występują a naszym kraju, ale niestety przez wiele osób są produktem bardzo niedocenianym. Zupełnie niesłusznie, ponieważ pod względem wartości odżywczych dorównują również egzotycznym gatunkom. W porównaniu do innych odmian orzechy włoskie wykazują bardzo dużą zawartość błonnika. Przez to usprawniają pracę układu pokarmowego. Prawda jest, że są także bardzo kaloryczne, ale 30 lub nawet 40 gramów tych orzechów raz na kilka dni nie wyrządzi nikomu większej krzywdy. Orzechy włoskie poza tym to świetne źródło zdrowych tłuszczy roślinnych, witamin E i A oraz zdrowotnych pierwiastków, takich ka magnez czy fosfor. Warto je jeść także ze względu na ich bardzo pozytywny wpływ na pracę mózgu. Dzięki dużej ilości magnezu są bardzo pomocne w okresach zmęczenia i większego wysiłku psychicznego. Zawierają także kwas elagowy, który jest niebywale silnym przeciwutleniacze.

  6. Pistacje. Ten gatunek orzechów jest lubiany ze względu na wyborny smak. Dodatkowo w porównaniu z innymi orzechami są raczej niskokaloryczne. Jedna pistacja to jedynie około 3 kalorii. Pistacje zawierają bardzo dużo silnych przeciwutleniaczy oraz – jako jedyne z orzechów- karotenoidy. Mają zatem pozytywny wpływ na narząd wzroku. To oczywiście bogate źródło witamin i zdrowotnych pierwiastków tak jak zresztą wiele pozostałych gatunków orzechów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.