Czym zastąpić biały cukier

Cukier to niezbędny składnik naszej diety. Bez niego nie mielibyśmy energii do funkcjonowania. Nadmiar cukru jest oczywiście szkodliwy, o czym była już mowa. Zauważyć można bardzo pozytywny trend polegający na szukaniu coraz zdrowszych zastępników zwykłego, białego cukru, które również słodzą nasze produkty, ale mają o wiele lepsze oddziaływanie na nasz organizm.

Pierwszym z nich jest oczywiście cukier brązowy, a dokładniej cukier trzcinowy nierafinowany. W sklepach możemy niestety spotkać podrobiony „cukier brązowy”, który okazuje się być barwionym za pomocą karmelu cukrem białym. Lepiej go omijać. Cukier trzcinowy jest na pewno mniej słodki niż biały, dlatego też wiele osób patrzy na niego dość niechętnie. Ponieważ jest nierafinowany, czyli nieoczyszczony zawiera o wiele więcej składników odżywczych niż biały, który został ich pozbawiony. Zaliczymy do nich magnez, żelazo, wapń i potas.

100 g białego cukru to 405 kalorii, natomiast 100 g trzcinowego to około 390 kcal, czyli niewiele mniej, ale za to bardziej odżywczych.

Kolejny zastępnik to cukier brzozowy, powszechnie znany jako ksylitol. Jest produktem zdecydowanie zdrowszym od białego, a nawet brązowego cukru, czyli po prostu sacharozy. Polecany jest osobom z cukrzycą, ponieważ nie powoduje żadnej odpowiedzi insulinowej czy glukozowej. Ksylitol jest słodszy od sacharozy, ale mniej kaloryczny. Co więcej, ma bardzo dużo właściwości odżywczych. Do ciekawszych zaliczyć na pewno należy niezwykle pozytywny wpływ na przyswajalność wapnia. Pomaga ponadto w walce z próchnicą. Warto jednak pamiętać, że nadmiar ksylitolu może zaszkodzić, nawet spowodować biegunki. Bezpieczna dawka to około 15 g na dobę. Na minus musimy także zaliczyć niestety cenę. Pozostaje mieć nadzieję, że z biegiem czasu w związku z rosnącą jego popularnością producenci znajdą sposoby na obniżenie kosztów jego produkcji, a co za tym idzie jednostkowej jego ceny.

100 g ksylitolu to jedynie 240 kalorii.

W sklepach spotkamy także różnego rodzaju słodziki, które są produktem nieco kontrowersyjnym. Niegdyś utożsamiane były przez niektórych ze zdrowym trybem życia. Dopiero później okazało się, że słodziki na bazie aspartamu są bardziej szkodliwe niż pożyteczne. Zaczęto używać innych, ale jednak u niektórych pewien niesmak pozostał. Słodziki są doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich otyłych osób, zmagających się z rozregulowaną gospodarką insulinową. Mają bardzo mało kalorii, ale są niezwykle słodkie. Nie powodują próchnicy, nie odkładają się w postaci oponki. Teoretycznie same zalety. Pamiętajmy jednak, że cukier pochodzi z natury, a słodzik z laboratorium. Sam fakt, że stosowany w słodzikach aspartam może uszkadzać płód brzmi dość nieciekawie.

100 g słodziku (zależnie od produktu) może mieć nawet 20 kalorii, a więc nieporównywalnie mniej od innych rodzajów cukru.

Na rynku spotkamy jednak także naturalny słodzik, który jest wytwarzany ze stewii. To roślina o niezwykle dobroczynnym działaniu. Właściwie to taki produkt idealny. Nie podnosi poziomu cukru we krwi, więc mogą ją stosować cukrzycy. Nie powoduje próchnicy, nie ma praktycznie kalorii, a do tego jest o wiele słodsza od białego cukru. Dlaczego zatem nie jest stosowana zamiast niego? Naturalną stewię stosujemy do naszych potraw w postaci liści, co już może być dla niektórych dość nienaturalne. Co poniektórym osobom może nie odpowiadać jej smak, który siłą rzeczy ma wpływ na smak naszych potraw. Stewia w naturalnej postaci jest dość droga w porównaniu do cukru. Niektórzy radzą sobie z tym poprzez samodzielne jej hodowanie. W sklepach znajdziemy gotowe słodziki na bazie stewii, ale należy poczytać ich skład. Często producenci dodają do nich maltodekstrynę, która jest niezwykle kaloryczna. Takich produktów lepiej unikać.

Naturalna stewia właściwie nie ma kalorii, natomiast 100 g słodziku o dobrym składzie może mieć około 100 kalorii.

Bardzo prostym i powszechnie znanym zastępnikiem cukru jest oczywiście naturalny miód. Jego zalet trudno nie znać. Stosowany jest w przeziębieniu, ma fantastyczny smak, jest uwielbiany przez wiele osób. Do tego zależnie od rodzaju może mieć szereg dodatkowych właściwości. Jego wadą może być jedynie kaloryczność.

W 100 g miodu naturalnego znajdziemy około 350 kalorii, co i tak jest mniejszą liczbą niż w przypadku białego cukru.

Każdy z wymienionych zastępników cukru białego ma swoje wady i zalety, których nie sposób nie zauważyć. Z pewnością na pierwszy plan wysuwają się ksylitol i stewia, które na szczęście stają się coraz bardziej popularne. W ich powszechności przeszkadza na pewno cena.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.