Cukier- trucizna XXI wieku

Według wskazań WHO bezpieczna, dzienna dawka cukru to 36 g dla mężczyzn (9 łyżeczek), 20 g dla kobiet (5 łyżeczek) oraz 12 g dla dzieci (3 łyżeczki). Jak wynika z badań, zdecydowanie przekraczamy te dawki i to zupełnie nieświadomie.

Z cukrem jest podobnie jak z solą. Jego źródłem są najczęściej produkty, których o to nie podejrzewaliśmy. Takim potajemnym złoczyńcą są bardzo często wody smakowe. Dają one złudne poczucie zdrowotności. Wiemy, że powinniśmy pić codziennie wodę, ale nie lubimy zwykłej wody niegazowanej, bo jest bez smaku. Sięgamy zatem po wodę o smaku cytrynowym czy też truskawkowym. Przecież to też woda, a do tego dobrze smakuje. Tymczasem bardzo często te wody nie mają nic wspólnego ze świeżymi owocami. Naładowane są natomiast cukrem. W 200 ml takiej wody jest nawet 5 łyżeczek cukru. Jest to wartość porównywalna do tej, jaką znajdziemy w napojach typu Coca-Cola czy nawet napojach energetycznych.

Dużo cukru znajdziemy także w równie pozornie zdrowych napojach owocowych. Może nam się wydawać, że są one o wiele zdrowsze od wspominanej coli. Nie zawierają kofeiny, może też mają mniej konserwantów i barwników, ale pod względem zawartości cukru są niewiele gorsze od coli. Karton soku jabłkowego pokrywa się z dwudniowym zapotrzebowaniem dorosłej osoby.

Cukier znajdziemy także w innych powszechnych przekąskach i daniach: jogurtach, serkach, płatkach śniadaniowych, również pozornie zdrowych muesli. Oczywiście dotyczy to także wszelkich słodyczy, co jest akurat w tym przypadku jasne. Ale co bardzo ciekawe, cukier znajduje się także w keczupie i wszelkich sosach, a nawet takich przysmakach jak chrzan, musztarda, sosy i kremy na ich bazie.

Niezmiernie łatwo jest zatem przekroczyć zalecaną dzienną dawkę nawet się w miarę zdrowo z pozoru odżywiając. Dla pocieszenia jednak prosto można także zbędny i niezdrowy cukier z naszej diety wyeliminować. Można zacząć od zaprzestania słodzenia herbaty i kawy. Następnie warto odstawić sztucznie słodzone produkty, takie jak właśnie smakowe wody (które są tak naprawdę napojami smakowymi, a nie wodą), napoje gazowane, słodzone soki owocowe i liczne przetworzone produkty. Zostawmy w diecie te produkty, które zawierają naturalne cukry proste, a zatem owoce. Jogurt owocowy lepiej popić szklanką wody niegazowanej zamiast szklanką soku. To będzie pierwszy krok, a zarazem bardzo skuteczny do osiągnięcia prawidłowego poziomu cukru.

A dlaczego ten cukier jest tak szkodliwy? Według naukowców i lekarzy jego nadmiar w prostej linii prowadzi do otyłości, która już jest zaliczana do chorób cywilizacyjnych. Prowadzi do wzrostu tkanki tłuszczowej u dzieci, co jest bardzo niebezpieczne dla ich prawidłowego rozwoju. W ogóle dla nich właśnie jest on szczególnie szkodliwy. Obwinie się cukier o powodowanie trudności z koncentracją, nadpobudliwości, kłopotów z pamięcią. Jego za wysoki poziom osłabia system odpornościowy, przez co dzieci stają się bardziej chorowite. Cukier zakłóca także równowagę chemiczną w naszym organizmie, a przez to zmniejsza wchłanianie magnezu i wapnia, tak przecież ważnych dla naszego zdrowia.

Społeczeństwo XXI wieku spożywa cukier w nadmiernych ilościach i to bardzo często ten niezdrowy, przetworzony, występujący w licznych, gotowych, często spożywanych produktach. Jego nadmiar wraz z wieloma innymi czynnikami prowadzi do otyłości, której to przykre konsekwencje są ogólnie znane. Obniża on poziom „dobrego cholesterolu”, a podwyższa „złego”.

Naukowcy dowiedli ponadto, że komórki nowotworowe „karmią się” cukrem, co przyczynia się do ich rozrostu.

Wielokrotnie cukier nazywany jest „białą trucizną”. Jego szkodliwość nie wynika tylko z jego samych właściwości, ale głównie z ilości jego spożycia. Tak wiele pijemy napojów gazowanych, jemy słodyczy, zajadamy się sosami, że nie zauważamy, kiedy przekraczamy kilkukrotnie dzienną dawkę. Na początku czujemy się lepiej w wyniku gwałtownego skoku poziomu cukru. Potem, kiedy on nagle spada, zaczynamy się czuć gorzej, sennie. Zjadamy więc batonika, popijamy go colą…

Ciekawym doświadczeniem, które uświadomiło wielu osobom skale problemu jest zrobienie „detoksu”. Osoby, które zdecydowały się na całkowite odstawienie cukrów prostych, zwłaszcza przetworzonych, miały podobne dolegliwości jak osoby rzucające niby poważniejsze nałogi, jak papierosy. Odczuwały one rozdrażnienie, nerwowość, potliwość. Cukier jest zatem nie tylko szkodliwy, ale do tego także uzależniający.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.