Co warto wiedzieć o diecie wegetariańskiej?

Coraz więcej Polaków przyznaje się do niejedzenia produktów mięsnych. Szacuje się, że obecnie około 3 procent społeczeństwa nie je mięsa w ogóle. Wegetarianizm jest popularny szczególnie wśród młodych ludzi. Wielu celebrytów, polityków, jak choćby Bill Clinton i innych znanych i ważnych osób głośno mówi o tym, że nie je mięsa w ogóle. Popularność takiej diety, a właściwie stylu życia przez wielu uważana jest po prostu za chwilową modę. Tak naprawdę jednak wegetarianizm to nie wymysł XXI wieku. O tym, że człowiek nie powinien jeść zwierzęcego mięsa, pisał już Plutarch. Wegetarianami byli Sokrates, Pitagoras i Platon, z późniejszych czasów także Leonardo da Vinci.

Wegetarianizm to pojęcie bardzo ogólne. Dotyczy osób rezygnujących z jedzenia wszystkiego, do czego wyprodukowania konieczna była śmierć zwierząt. Mowa tu zatem nie tylko o mięsie, ale także o żelatynie czy serach podpuszczkowych. Podpuszczka jest enzymem trawiennym produkowanym w śluzówce żołądka cielęcego. W serach, które możemy znaleźć w zwykłych sieciowych sklepach, najczęściej znajdziemy jednak podpuszczkę syntetyczną, niemającą z żołądkiem zwierzęcym nic wspólnego. Oprócz wegetarianów wyróżniamy ponadto:

  1. Laktoowowegetarianizm- zakłada odrzucenie potraw mięsnych, ale jedzenie produktów odzwierzęcych, takich jak nabiał i jaja.

  2. Laktowegetarianizm- zakłada odrzucenie potraw mięsnych oraz jaj.

  3. Owowegetarianizm- wyklucza wszystkie potrawy mięsne i produkty odzwierzęce oprócz jaj.

  4. Weganizm- wyklucza wszystkie produkty odzwierzęce, czyli mięso, nabiał, jajka, ale również miód.

  5. Witarianizm- jest zdecydowanie najbardziej restrykcyjna, ponieważ wyklucza nie tylko wszystkie produkty odzwierzęce, ale ponadto zakłada jedzenie produktów niepoddanych obróbce termicznej. Jest to dieta surowa.

Należy pamiętać, że wegetarianizm to nie tylko kwestia dieta. Jest to styl życia. Wege nie noszą skórzanych ubrań i dodatków, podobnie tych z wełny, nie używają kosmetyków testowanych na zwierzętach czy jakichkolwiek innych produktów. Szczególnie restrykcyjni są weganie i witarianie. Nie uznają oni kompromisów, a całe ich życie ma polegać na zgodzie z naturą, zwłaszcza zwierzętami.

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Tak. Zdecydowanie tak. Dieta roślinna może być bardzo wartościowa, jeśli tylko jest umiejętnie skomponowana. Jedzenie przez cały dzień samych bananów czy jabłek w krótkim czasie doprowadzi do niedoborów oraz zaburzenia gospodarki hormonalnej. Bardzo ważna jest równowaga oraz dostarczenie swojemu organizmowi tyle węglowodanów, białek i tłuszczy, ile tylko potrzebuje. To tłuszcze często są najbardziej problematyczne, a szczególnie w przypadku młodych osób ich brak prowadzi do bardzo poważnych konsekwencji. Dieta wegańska, wegetariańska, a także każda inna mięsna, aby była zdrowa, musi być rozsądna i dobrze ułożona.

W diecie roślinnej tłuszcze pochodzą zwykle z tych najlepszych tak naprawdę źródeł, takich jak orzechy, ziarna. Wyeliminowane natomiast zostają praktycznie zupełnie te niezdrowe tłuszcze. Wegetarianie spożywają o wiele mniej cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych, co jest główną przyczyną zmniejszonego ryzyka zachorowania na wiele chorób sercowo-naczyniowych. W związku z tym osoby będące wegetarianami czy weganami znacznie rzadziej cierpią na choroby serca, nadciśnienie, ale również nowotwory czy osteoporozę. O wiele rzadziej, a praktycznie w ogóle wegetarianie są otyli.

Wiele osób uważa, że przygotowywanie dań wegetariańskich czy witariańskich jest bardzo czasochłonne, a sama kuchni bezmięsna jest dobra tylko dla osób spędzających dużo czasu w kuchni. Ponadto panuje przekonanie, że kuchnia taka jest dość monotonna, bo ogranicza się tylko do kilku składników. Oba te przekonania mijają się z prawdą. Rzeczywiście, przygotowywanie niektórych dań roślinnych zajmuje wiele czasu. Są jednak także dania prostsze, równie smaczne i wartościowe. Podobnie zresztą to wygląda w kuchni mięsnej. Prawdą jest natomiast, że wielu wegan i wegetarian lubi i potrafi eksperymentować. Z warzyw, owoców, strączków, nasion oraz kilku innych składników można wyczarować naprawdę bardzo skomplikowane i wyjątkowo smaczne dania. Dostęp mamy teraz do bardzo wielu produktów, o których kiedyś nikt nie słyszał, jak choćby komosa ryżowa lub mąka kasztanowa. Kuchnia roślinna nie musi być monotonna. Przy pewnym wysiłku na pewno będzie o wiele bardziej urozmaicona niż mięsna. Łatwo jest bowiem na obiad ubić kotleta i dodać do tego ziemniaki i surówkę. Trudniej jest natomiast wykombinować taki roślinny obiad, który będzie pełnowartościowy, a do tego smaczny.

Mówi się także, że kuchnia roślinna jest droga. Jeśli chcemy się żywić komosą, wspomnianą mąką kasztanową, egzotycznymi owocami itd., to faktycznie będzie ona droższa od diety mięsnej. Pamiętajmy jednak, że takie produkty, jak ryż, kasze, rodzime owoce i warzywa bywają śmiesznie tanie, zwłaszcza w sezonie.

Czy są jakieś wady diety wegetariańskiej lub wegańskiej?

Owszem. Problem pojawia się wtedy, kiedy dieta taka jest nieumiejętnie ułożona. Monotonny jadłospis opierający się na ciągle tych samych produktach, często dość ubogich w wartości odżywcze może doprowadzić do różnych niedoborów. Najłatwiej o niedobór witaminy B2 oraz D, a także wapnia, żelaza i cynku. Poziom witamin łatwo wyregulować poprzez stosowanie odpowiednich suplementów diety. Najwięcej żelaza można natomiast znaleźć w pestkach dyni, białej fasoli, soczewicy oraz soi. Warto pamiętać o tym, że wegetarianie powinni tego żelaza przyjmować więcej, niż norma przewiduje, ponieważ żelazo z roślin przyswaja się gorzej niż żelazo hemowe (pochodzące z mięsa). Z cynkiem z kolei mają problem wszyscy, również ci jedzący mięso codziennie.

Wegetarianizm to nie tylko dieta, ale również postawa etyczna. Osobom, którym los zwierząt szczególnie leży na sercu, trudno przełknąć choćby jajko wiedząc, jakie warunki panują na kurzych fermach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.