10 mitów żywieniowych

Regularnie docierają do nas, konsumentów, doniesienia na temat nowych zasad dotyczących odżywiania. Pojawiają się nowe diety odchudzające gwarantujące spektakularne efekty czy też po prostu ogólne zasady dotyczące odżywiania się. Tak tworzą się trendy w dietach, którym jednak warto się najpierw dokładnie przyjrzeć. Nie warto wierzyć bezkrytycznie w każdą informację rozpoczynającą się od słów: „Naukowcy udowodnili….”.

W ciągu ostatnich lat można znaleźć wiele przez dłuższy czas funkcjonujących mitów, w które ludzie przez pewien czas wierzyli, a niektórzy do dziś sądzą, że są one jak najbardziej prawdziwe.

MIT 1. Najwięcej witaminy C mają cytrusy. Mit ten pokutuje od lat. Wiele osób wciąż uznaje, że to właśnie w cytrynie znajdziemy najwięcej witaminy C. Tymczasem cytryna czy pomarańcz jest daleko za wieloma innymi produktami. Na pierwszym miejscu znajdziemy czarną porzeczkę, która zawiera jej aż 183 mg na 100 g owoców. W cytrynie natomiast jest witaminy C jedynie 50 mg na 100g.

MIT 2. Na diecie odchudzającej powinniśmy unikać ziemniaków, makaronu i chleba. Tymczasem ziemniaki są naprawdę niskokalorycznym produktem, a do tego bardzo zdrowym, o ile oczywiście mowa tu o zwykłych ziemniakach z wody. Tuczące są sosy i zasmażki, których do nich używamy. Makaron z jasnej mąki ma podobną kaloryczność jak makaron pełnoziarnisty, który jest oczywiście zdrowszy, bo zrobiony z pełnych ziaren. W czasie odchudzania nie powinniśmy jednak unikać tego zwykłego makaronu, a jedynie ograniczyć jego ilość, co się zresztą tyczy właściwie wszystkich produktów.

MIT3. Wszystkie tłuszcze są niezdrowe. Tłuszcze obok białek i węglowodanów to podstawowy składnik naszej diety, bez którego nie możemy normalnie i zdrowo funkcjonować. Szczególnie kobiety mogą odczuć przykre konsekwencje niedoboru tłuszczu w diecie. Spowoduje to rozregulowanie gospodarki hormonalnej, co dla nich właśnie jest szczególnie niebezpieczne. Tłuszcze są niezbędne, a do tego bardzo zdrowe. Unikajmy jedynie tłuszczy niezdrowych. W naszej diecie uwzględnijmy natomiast nienasycone tłuszcze, które znajdziemy w rybach, orzechach. Olejach roślinnych.

MIT 3. Cukier biały należy zastąpić słodzikami. Tymczasem słodziki dostępne na rynku może i są mniej kaloryczne, za to w ich składzie znajdziemy masę zdecydowanie gorszych od cukru substancji, takich jak aspartam, który podejrzewa się o działanie rakotwórcze. O wiele zdrowszym zastępnikiem białego cukru będzie stewia, ksylitol czy nawet prosty miód.

MIT4. Na diecie należy wybierać produkty bez cukru. Niestety jest to tylko mit, który bardzo sprawnie wykorzystują producenci żywności. Sok owocowy z naklejką „sugar free” na pewno nie będzie miał w swoim składzie cukru, ale za to znajdzie się tam syrop glukozowo-fruktozowy, który jest substancją naprawdę niebezpieczną dla naszego zdrowia.

MIT 5. Ostatni posiłek powinniśmy jeść najpóźniej o 18. To się sprawdza w przypadku osób chodzących spać około godziny 20. Tymczasem takich osób jest naprawdę niewiele. Ogólnie kolacje powinniśmy zjadać około 2-4 godzin przed snem. Jeśli zatem chodzimy spać o 3. w nocy, to jedzenie kolacji o 18 będzie naprawdę złym pomysłem. Zadbajmy jedynie o to, aby było ona lekkostrawna. Przed snem unikajmy także cukrów prostych, które w nocy się nie trawią, a odkładają w różnych częściach naszego ciała.

MIT 6. Herbata zielona czy czerwona odchudza. Teoretycznie tak, o ile sami te herbatę będziemy zbierać na wielkich, chińskich uprawach. Takie herbaty poprawią nasz metabolizm, ale nie spowodują spalania tkanki tłuszczowej. Podobnie zresztą jest ze wszelkimi innymi ziołami i herbatkami reklamowanymi w mediach.

MIT 7. Gluten szkodzi wszystkim. To bardzo aktualny mit żywieniowy. Gluten znajdujący się w pszenicy szkodzi osobom uczulonym na niego, czyli chorym na celiakię. Dla takich osób jedynym sposobem walki z tą chorobą jest właśnie odstawienie glutenu. Pozostali robią to tylko na własna odpowiedzialność i właściwie dla własnej przyjemności.

MIT 8. Jajka są niezdrowe. Ten mit funkcjonuje już od bardzo długiego czasu i ma się całkiem dobrze. Z obawy o poziom cholesterolu we krwi wiele osób decyduje się na zaprzestania jedzenia jajek. Tymczasem nawet 10 jajek tygodniowo nie przyniesie żadnych szkód. Żółtko jajka jest bardzo zdrowe ze względu na dużą zawartość żelaza, bez którego przecież nie możemy się obejść. Ci, którzy obawiają się tego złego cholesterolu powinni przede wszystkim unikać ciężkostrawnych dań, a nie jajek.

MIT 9. Oleje roślinne są zdrowsze niż smalec. Niekoniecznie, choć być może niektórzy nie będą chcieli w to uwierzyć. Smalec, jako tłuszcz zwierzęcy z cała pewnością powinien być stosowany z umiarem. Warto jednak wiedzieć, że ma on o wiele większą temperaturę spalania niż tłuszcze roślinne. W nich podczas smażenia może dojść do wydzielania szkodliwej, rakotwórczej substancji, jaką jest akroleina. Najzdrowszą natomiast alternatywą będzie olej kokosowy.

MIT 10. Produkty light są zdrowe. W to wierzy wiele osób zwłaszcza na dietach odchudzających. Jogurty czy serki pozbawione tłuszczu nie mają także smaku, są „papierowe”. Gdyby nie szereg polepszaczy smaku, którymi faszeruję je producenci nawet nie chcielibyśmy takich produktów tknąć. Owszem, zjadamy jogurt bez tłuszczu, ale za to pełen różnych E.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.